LinnaKlubin kesäretki 2018

Linnaklubin kesäretki suuntautui tänä vuonna Tampereelle, Jämsään ja Jyväskylään.

Huhtikuun lopulla päätimme klubikokouksessa kesäretkestämme. Päätimme lähteä Tampereelle ja Jyväskylään. Lisäksi yöpyisimme jossain edullisessa majoituskohteessa.

Toukokuussa aloimme suunnitella retkeä.  Mietimme missä ruokailisimme ja mitkä olisivat tutustumiskohteemme eri paikkakunnilla. Usean kokoontumiskerran jälkeen matkaohjelma alkoi muotoutua.   Valitsimme Etelä-Savon matkojen bussin kuljettamaan meitä ko. matkalla.

Matka-ajankohdaksi valitsimme kesäkuun alkupuolen alkuviikon. Lähdimme matkaan Klubitalon pihasta ti 05.06. klo 07:00.

Ensimmäinen pysähdyksemme oli Kuortissa. Missä joimme kahvia ja jaloittelimme hiukan. Josta ensimmäiset jäsenet löysivät kivoja matkamuistoja.

\"\"

Tampereelle saavuimme n. klo 13:00.  Isolle bussille ei millään meinannut löytyä sopivaa pysäköintipaikkaa.  Viimein saimme bussin parkkeerattua keskustorille, joka osoittautuikin hyväksi paikaksi, kun siitä oli lyhyt matka kaikkiin kohteisiimme.

Kävelimme keskustorilta Hämeenkatua pitkin Koskikeskukseen, jossa menimme syömään Rax-buffetiin.  Siellä oli tarjolla erilaisia pi\"\"zzoja, lasagnea, broilerin siipiä ja kermaperunoita.  Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi tarjolla. Tuli syötyä liikaa, mutta sitä oli hyvä sulatella liikkumalla ja katselemalla lähistön shoppailumahdollisuuksia.  Me kuuluimme porukkaan, jotka lähti tutustumaan museokeskus Vapriikkiin. Siellä oli paljon mielenkiintoisia näyttelyitä.  Marilyn Monroen näyttely alkoi vasta viikkoa myöhemmin eli seuraavalla viikolla, joten se jäi nyt meiltä näkemättä.  Harmi!  Kävimme kuitenkin jääkiekkomuseossa, Tampere 1918, Tammerfors ja kivinäyttelyissä.   Ne kaikki oli todella mielenkiintoisia kohteita, mutta koska meillä oli aika rajallinen näyttelyn jälkeen, lähdimme porukan kanssa kävelemään kohti keskustoria ja bussiamme.  Keskustori oli yllättävän lyhyen kävelymatkan päässä.  Siellä osa seurueestamme olikin odottamassa bussissa.  Sillä aikaa kun me tutustuimme museokeskukseen, osa porukasta etsi keskustasta kirppareita.  Läheltä rautatieasemaa löytyikin UFF-second-hand myymälä.  Kun kaikki oli takaisin bussissa, lähdimme kohti seuraavaa kohdetta eli Näsinneulaa.  Näsinneula on näkötorni, josta on upeat maisemat eri puolille Tamperetta.    Meille sattui upea sää ja saimme nauttia kauniista Tampereen maisemista täysin siemauksin.  Alas tullessa ostimme vielä tornin matkamuistomyymälästä muutaman kortin matkamuistoksi.

\"\"Näsinneulan jälkeen suunnistimme bussilla kohti yöpymispaikkaa mikä sijaitsi Jämsässä.  Parin tunnin ajon jälkeen saavuimme Jämsän Gasthausin pihaan.  Yöpaikka näytti aika vaatimattomalta ulkoa päin.  Alku hämmennyksen ja matkaväsymyksen jälkeen huoneet oli ihan OK.   Halukkaat kävi saunomassa.  Löylyt oli hyvät.   Majoittumisen jälkeen söimme iltapalan ja kävimme tutustumassa vielä Jämsään ja paikalliseen Lidl:iin.   Menimme nukkumaan klo 22:00 jälkeen.  Yön nukuttuamme lähdimme aamiaiselle.   Aamiainen oli todella runsas ja hyvä.  Tarjolla oli nakkeja, lihapullia, mysliä, leipää, leikkeleitä, puuroa ja kananmunaa eri muodoissa.  Runsaan aamiaisen jälkeen pakkasimme tavarat ja lähdimme kohti Jyväskylää Suvimäen Klubitalolle.   Veimme tuliaiseksi talolle itsevalmistaman linnunpöntön ja tietenkin kesäisen kortin.  Saimme Suvimäen klubitalolla lämpimän vastaanoton.  Jäsenet sekä henkilökunta kertoivat talon toiminnasta kahvittelun lomassa sekä myöhemmin esittelivät talon meille.   Suvimäen Klubitalo on tilava ja käytännöllinen.

Klubitaloon tutustumisen jälkeen kävelimme Jyväskylän keskustaan.   Kävimme piipahtamassa kävelykadulla ja osa porukastamme lähti shoppailemaan.  Onneksi kauppakeskus Forumista löytyi etsimämme kauppa Glitter, josta naiset ostivat upeita, kimaltavia koruja itselleen.

Seuraava kohteemme oli Viherlandia, mikä on iso kukkatalo ja siellä on hyvä lounasravintola.   Ruokailimme ravintolan buffetissa.   Ruoka oli tosi maukasta ja hyvää.   Osa porukasta halusi shoppailla ja katsella kukkia.  Tapasimme myöskin siellä papukaijat Kallen ja Torstin.

Toimme heille terveiset Suvimäen Klubitalolta ja yritimme jututtaa heitä, mutta jostain syystä he eivät kuitenkaan olleet juttutuulella.

\"\"Matka jatkui kohti Vaajakosken Pandan suklaatehtaan myymälää.  Myymälä oli pieni jossa oli myös maistiaisia Pandan tuotteista.   Kaupassa oli paljon porukkaa ja uusia asiakkaita tuli koko ajan lisää busseilla.  Olimme onnekkaita ja pääsimme ennen pahinta ryysistä. Ostimme karkkeja isot kassit mukaamme.  Karkit olivat tosi edullisia.

Ajoimme Mikkelin kautta Savonlinnaan.  Mikkelissä meillä oli vielä yksi pysähdys, jossa joimme iltakahvit ja jaloittelimme.  Mikkelistä ajoimme suoraan Savonlinnaan.  Olimme Savonlinnassa vähän ennen klo 19:00.

Etelä-Savon Matkojen bussikuskina toimi Kalevi, joka oli rauhallinen, asiallinen ja mukava.  Lisäksi hän on ollut aiemmilla retkillä mukana.

Kokonaisuudessaan reissu oli onnistunut ja mukava.  Kaikki sujui sovitusti ja matkasta jäi hyvä fiilis.

Näitä kesämuistoja on mukava muistella pitkinä talvi-iltoina.   Matkailu avartaa.